HTML

laciii79 futóblogja

Futóként új életet kezdek. Egy sérülés kellett, hogy el kezdjek kutakodni, hogy mi is lehet ennek az oka. Segítőkész sporttársaknak hála, rájöttem, hogy nem biztos, hogy csodakenceficére meg sportorvsora van szükségem, lehet, hogy a futóstílusomat kell, hogy megváltoztassam. Lehet, hogy hibás volt az elmélet, amit eddig az egészről tudtam, illetve tudni véltem. Szóval eljött az idő az újrakezdésre.

Friss topikok

  • laciii79: @snatch_: Tartok én is tőle, sajnos.... November környékén szeretnék megint egy marcit futni valah... (2012.08.14. 11:08) Június óta
  • laciii79: @oregbaka: Naná, hogy folytatom... :-) Sajnálom nagyon, hogy nem tudtam ott lenni... :-( (2012.06.05. 19:23) Újra itt
  • laciii79: @WITCH: Először is, nem tudod elvenni a kedvem. ;-) Odaverni biztos, hogy nem. Fogyasztok (remélem... (2012.05.25. 14:35) Rövideket már igen
  • laciii79: @snatch_: Köszönöm. Tudom, tudom, türelem..., nekem már ehhez a pár héthez is nagy türelem kellet... (2012.04.17. 15:21) Még mindig nem :-(
  • laciii79: @PecsiPeter: Jó, hogy hozzáírtad. :-) Rólad bármit el tudok képzelni. ;-) Tudom, nem érted félre, ... (2012.03.22. 08:31) 3:55:48 :-) Egy valóra vált álom...

1 óra 44 perc 5 mp a vége...

2010.09.18. 18:15 :: laciii79

1:46:05-öt futottam. Kiderült viszont, hogy a táv bizonyos okokból nem pont félmaraton volt, hanem annál kb. 400 méterrel hosszabb, így kalkuláltam magamnak egy félmaraton időt... 1:44:05

Ez egy picit kozmetikázza és más megvilágításba helyezi a dolgokat, de így sem vagyok elégedett persze. De az jó, hogy így 4 perc 55 mp-re jön ki egy km.

Sokat gondolkodtam már közvetlen a célbaérkezés után is, hogy hol ment el a dolog, és miért nem sikerült 1:3...-as időt menni.

Sokféle ok és magyarázat van, ezek mind-mind belejátszottak kisebb - nagyobb mértékben. Voltak külső tényezők is, de a legnagyobb hibákat én követtem el.

Először is meleg volt. No nem olyan rettenetesen (26 fok), de a versenyt megelőző 10 napban pont akkor volt a legmelegebb, ráadásul a verseny rajtja délután 2-kor volt.

Magas volt a páratartalom, iszonyú fülledt volt az idő, pont a hidegfront előtt voltunk.

Nem volt versenytárs. Jó lett volna pedig. Ez ugye alapvetően egy bringaverseny, mi (az egyik tanítványom és én) először rajtoltunk, de pár perc múlva elhúztak mellettünk a bringások, és kész. Onnantól kezdve egyedül voltunk/voltam.

Attila (a tanítványom), minden előzetes intelmem ellenére, iszonyúan bekezdett, de úgy, hogy 5 perc után volt vagy 250-300 m hátrányom. Aztán 4 km táján értem utol, akkor már nagyon kivolt, picit vele maradtam, bíztattam, de aztán mentem tovább. Tudtam nem lesz vele gond, mert autós kiséretünk az volt. Mondtam neki, hogy ebben a kategóriában mindenképp ő nyer, mert én versenyen kívül indulok. :-)

Gond volt még, hogy nem nagyon tudtam, hol vagyok. Az első falu központja nagyjából 7 km-re van, ezt tudtam, a következő kb 6-ra, és van egy bekötőút 3,5-lel a cél előtt. Nagyon más ez, mint egy versenyen, ahol minden km-t tábla jelez...

Végig országúton futottam többnyire a semmi közepén. Nagyon nem ugyanaz, mint egy szűkebb járdán, bringaúton házak vagy fák mellett. Az ember nem úgy érzékeli a sebességet. Ez is számított valamit.

A kajálás, ivás rendben volt. Este ugye betésztáztam, meg reggel is 6 órával a rajt előtt, utána még power bart ettem, meg sokat ittam egész délelőtt Ca, Mg, izos víz. Rajt előtt pisi. A frissítés is megoldott volt, egy kolléganőm jött kétszer kocsival, és adott inni, meg a középső faluban, egyszer megálltam egy kútnál. Ez így elég is volt.

Minden eddig felsorolt körölmény fontos, és bizonyára számítottak is egy kicsit, de alapvetően én csesztem el.

Elfutottam az elejét.

Bizony. Ez egyértelműen az én saram, mégis leírom, hogy ez miért történhetett. Egyrészt írtam, hogy Attila nagyon bekezdett. Tudtam, hogy ez az én versenyem, és azt is, hogy amúgy sem fogja abban a tempóban bírni, mégsem sikerült teljesen függetlenítenem magam tőle, és egy kicsit gyorsabban indultam, mint mondjuk egyedül indultam volna. Másrészt, 1-1,5 km után kiértünk a faluból, és ott volt a puszta meg az országút, és a sebességemet alulbecsültam. Támpontom ugye nem nagyon volt, a kisérőkocsi pedig akkor még a  bringásokra figyelt, én meg csak futottam. Az első falu központjában, ami nagyjából 7 km-re van a sulitól az órámra pillantottam: 32:30...

A második hibát itt követtem el. Nem elég, hogy gyorsan kezdtem, itt sem vettem vissza. Nem gondoltam igazán bele az időbe, csak nyomtam tovább. Mert ez ugye 4:40-nél is egy kicsit gyorsabb tempót, önmagamhoz képest kimondottan erős kezdést jelentett. (Csak zárójelben: a jelenlegi PB időm ugye két éve Siófokról származik. 1:42:14. Itt ugye a táv két bő 10,5 km-es körből áll össze. A második köröm akkor több, mint 3 perccel volt erősebb, mint az első. Szóval sok minden jellemző rám, csak az erős kezdés nem.) Visszatérve a 32:30-ra, ennél bő két perccel, gyakorlatilag két és féllel is kezdhettem volna lassabban, akkor is belül leszek az 5 perces tempón, vagy telibe megfutom. A megspórolt energiát pedig szokásomhoz híven a táv második felében, utolsó negyedében remekül tudtam volna kamatoztatni. De én még ezután sem vettem vissza....

A dolog vége az lett, hogy az utolsó 5 km-en hányingerrel küszködve értem be...sokkal elmaradva egyrészt a PB-mtől, méginkább az 1:40-en belüli "álomidő"-től.

Az időjárás a maga módján még segített is. Az első faluban (7km táján) elbújt a Nap. Ha ez nem történik meg, komlyabb fejreállás is lehetett volna a dologból.

Attila is beért, nem adta fel, mondtam neki, hogy gyalogoljon bele annyit, amennyit akar, de ne adja fel. Így is lett, ideje 2 óra 5 perc körülire sikeredett. Sportos gyerek, de nem a hosszútávfutás a fő profilja, de még lehet. :-) A többiek nagyon felnéztek rá, hogy megcsinálta. Jobb lett volna nyilván, ha készült is volna rá, és nem is javaslom senkinek készülés nélkül még a félmarcsit se, de tudtam, hogy alapvetően nem edzetlen és meg tudja csinálni.

Rajtam is csodálkoztak a kölykök másnap is, hogy szaladgálok a folyosón, hármasával rohamléptekben szedem a lépcsőt, meg ilyesmi. Azt hitték, hogy másnap majd sántikálok, meg nyöszörgök. :-) Aztán mondtam, hogy futottam már többet is ennél edzésen, de közel ennyit rendszeresen megyek. Nem egyszer beszéltem már nekik erről, de most értették meg... Páran fogadkoztak, hogy jövőre lefutják velem. Ha így lesz, már megérte, még ha nekem most vegyes érzelmeim is vannak. Sőt már akkor is megérte, ha páran csak elkezdenek pár km-eket szaladgálni.... :-)

Kicsit hosszúra nyúlt a beszámoló, de jólesett kiírnom magamból mindent, ami foglalkoztatott ezzel kapcsolatosan. Kicsit még mindig csalódott vagyok, de megpróbálok tanulni az elkövetett hibáimból. Érdekes, hogy Siófokon, ami az első valamirevaló futóversenyem volt, tapasztalatlanabb voltam, rutintalanabb, sok versenyző volt körülöttem, már a rajtnál fel voltam pörögve - mégsem futottam el az elejét, most meg igen.... Mindegy, túlteszem magam rajta, és legközelebb jobban figyelek.

Ma futottam egy rövid 8km-es recovery-t, ami inkább lelki és mentális recovery volt, semmint testi. A fejem és a lelkem jobban meg lett viselve. :-)

Viszont arra rájöttem, hogy fejben lehet, hogy korai még nekem a maraton... Meglátjuk.

 

 

6 komment

Címkék: futás siófok félmaraton

A bejegyzés trackback címe:

https://laciii79.blog.hu/api/trackback/id/tr532305845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.09.19. 21:42:17

Gratulálok!!
Ezek szerint 5 perceseknél is gyorsabb voltál.

Az tűnt fel olvasás közben, hogy úgy írtál a történtekről, mintha egy harmadik személyről lenn szó. Ez tök jó, mert objektíven tudod megítélni a dolgokat Magad körül. Én biztos nem tudnék Neked több tanácsot adni annál, amiket leírtál, jobban tudod Te ezeket.
Mindenesetre a futótárs, egy félmaraton hangulata és egyáltalán a versenyláz hiánya biztos nagy szerepet játszott az eredményben. Attlillának is jár a gratula, mert a kortársai közül ezt nem sokan csinálják utána.

A naplóba, nevelés tantárgyból beírhatsz ?agadnak egy ötöst.DDD

laciii79 2010.09.20. 09:16:44

@Vasapu: Igen, végül 4 perc 55 mp lett egy km átlagban.
Igyekszem objektív lenni és nem becsapni magam (még indirect módon se), a saját érdekemben. Fontos meglátni, hogy mi az ami jó volt, és mi az, amin, amiken változtatni, javítani kell.
Amúgy meg, dehogynem tudnál nekem tanácsot adni.. Tudom, a futó múltad még nem olyan hosszú, de annál eredményesebb. Épp ezért (sok egyéb ok mellett) továbbra is rendszeres olvasód maradok. :-)

Virgo14 2010.09.20. 20:33:11

Gratulálok! Sajnálom, hogy szomorú vagy a teljesítményed miatt, bárcsak én futnék egyszer így, mint Te! De természetesen mindenkinek mások a céljai, és ha Te nem ezt a célidőt tűzted ki magadnak, hát majd legközelebb megcsinálod. Az megnyugtató, hogy tudod, mit rontottál el, akkor legközelebb simán menni fog. Mi egyébként a következő verseny?
Milyen cipőben futottál? Az utóbbi időben rájöttem, hogy a gyorsabb futóknak könnyebb átállni a Pirie technikára, ez az én tempómnál egyszerűen nem megy, legalább is nekem nem.
Gratulálok mégegyszer!
Sony

laciii79 2010.09.20. 21:18:36

@Virgo14: Köszönöm.
Hát az egy jó kérdés, hogy mi a következő verseny. Elvileg maraton Siófokon, de úgy érzem, nem vagyok még eléggé felkészült, bár az is igaz, hogy ott nem lenne célidőm, hisz elsőre futnám, így a teljesítés lenne az első számú elvárás, amit magammal szemben támasztok.
Még mindig Nike AirPegasus-ban nyomom, de már érik egy ideje az új cipő, de inkább spórolok tovább, és veszek Lunarglide-ot kb. 32 ezerért..., mint valami közepes cipőt 20-ért.
Nem tudom, hogy kinek könnyebb a Pirie módszer szerint futni, de az biztos, hogy minél nagyobb a tempó, annál nehezebb sarkon talajt fogni. :-) És az is biztos, hogy mindenképp nagyon lassan kell átállni, úgy értem, hogy lassú tempó mellett. Sokkal lassabb mellett, mint amivel futni szoktál.

PecsiPeter · http://pecsipeter.blog.hu/ 2010.09.20. 21:33:19

Gratula Neked!Sajnos nem úgy sikerült,mint tervezted,de sebaj.Ha látod a hibáid és javítasz,és a "körülmények" is jobbak lesznek,akkor majd megcsinálod úgyis,ez csak idő kérdése talán.Én szurkolok Neked!Jellemből is nagyszerűt mutatsz,így egyáltalán semmi okod szomorkodni bármi miatt is.A siófoki maraton,amit említesz,az a novemberi Balaton Maraton?

laciii79 2010.09.20. 23:31:00

@PecsiPeter: Köszi!
Igen, az a Balaton Maraton. Mindig is szerettem Siófokot, ez a tavalyelőtti futóélmény még egy plusz adalék. Az, hogy indulok vagy sem, még kérdéses.
A félmaraton időmön, meg javítok, ha törik, ha szakad! :-)
süti beállítások módosítása